Is het nou écht zo moeilijk?! Ja dus…

vraagtekenWaar kun je als uitgever naast uitgeven, productie, promotie en gesprekken met auteurs nog meer druk mee zijn? Met de naamsvermelding van een van je auteurs in de grootste webshop van Nederland. Zouden ze daar ook bretels verkopen? Wij zijn daar inmiddels wel aan toe, want onze broeken liggen ondertussen meer op onze enkels dan dat ze rondom onze billen hangen en dat is (helaas) niet omdat we zo zijn afgevallen! Ja er is sprake van enige frustratie!

Bent u nog niet afgehaakt? Goed dan hier wat tekst en uitleg
Kent u Willem Jan van de Wetering? Enneagramdeskundige en auteur van diverse boeken over dit psychologische model (en andere boeken op het gebied van zelfontwikkeling). Die hoort dus bij ons, vanaf dat het nog uitgeverij Andromeda was.
Kent u Jan Willen van de Wetering? Die is bekend van onder andere de Grijpstra en de Gier boeken en boeken over het Boeddhisme. Deze beste man, inmiddels overleden, hoort niet bij ons.

Even een kijkje achter de schermen
Als wij een boek uit willen geven, dan vragen we een ISBN-nummer aan. Dit doen we bij het Bureau ISBN, je moet dan o.a. de naam van de auteur doorgeven. U kunt wel raden welke naam wij dan invullen toch? En welke naam dat vooral niet is. Vervolgens komen alle gegevens in de ‘heilige graal’ van uitgeefland: het Centraal Boekhuis. Gewoon keurig 1 op 1. Een waterdicht systeem, hier kan niets mis gaan. Tot zover gaat het prima, maar dan…

Blauwe Oempaloempa’s
Dan komen die Vrolijke Olijke Blauwe Bolle Mannetjes (VOBBM’s), de blauwe Oempaloempa’s van de grootste webshop van NL. Het enige dat deze VOBBM’s hoeven te doen is 1 op 1 die gegevens overnemen vanuit het Centraal Boekhuis. Dat schijnt volledig automatisch te gaan. Wij horen de VOBBM’s al tevreden neuriën “bohbohbohbol… bohbohbohbohbohbolbol”.
Maar blijkbaar wordt er iets te vroeg geneuried… want hoe is het mogelijk dat wij ineens een auteur rijker zijn (en tegelijk armer, want hij leeft dus niet meer), de auteur die wij wél hebben ineens boeken heeft geschreven waar hij niets van af weet en de overleden auteur ineens Enneagram deskundige is? Snapt u het nog? Wij ook niet meer…

Water en paracetamol
Gaat dit voor het eerst mis? Nou nee. Is dit de eerste keer dat wij vertwijfeld op zoek gaan naar bretels? Ook niet. Heel even hadden wij goede hoop. Periodiek kaarten we dit probleem aan bij de VOBBM’s, dit vraagt om enige mentale voorbereiding, want dat gaat gepaard met een hoop kastjes en muren. Enfin we krijgen contact en er volgt een bericht dat alle problemen opgelost zijn. Hoera! Champagne! Vol verwachting duiken wij in de webshop en zien… nog meer verwarring en verwisseling. Willem Jan van de Wetering heeft nog meer boeken op zijn naam, Jan Willem van de Wetering ineens een stuk minder. En sommige boeken van hebben maar helemaal geen auteursvermelding meer. We verruilen de champagne voor een glas water en paracetamol.
Hoe moeilijk kan het toch zijn om gegevens 1 op 1 over te nemen vanuit een waterdicht systeem??

De oplossing van de VOBBM’s? Het opsturen van een samenwerkingsovereenkomst…

Wij hijsen onze broeken weer op en gaan eerst maar eens genieten van de zomer en mocht u boeken van Willem Jan van de Wetering willen bestellen? Wees welkom in de webshop van GVMedia. We hebben geen blauwe Oempaloempa’s, maar wel de juiste boeken bij de juiste auteurs.